Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Vilken tur jag haft

Av Pink Ozzy - 2024-04-18 08:45

Mellan 1985 och 2000 åkte jag 1-2 gånger varje vinter till fjällen med familjen. Julen var given, men även vissa år i mars. Över 60 mil på hala och snöiga vägar. En gång fick jag en ordentlig sladd 3 mil hemifrån. Hade jag fått möte i denna kurva hade det varit körd. En annan gång lärde jag i en mycket lång nedförsbacke som följdes av en lika lång uppförsbacke. Det gick lite fort där, men jag såg på håll en buss i mötande fil. Jag höll ett öga på den hela tiden ifall någon kom över vägen, men ingen kom.

Ingen, förrän jag kom mycket nära. Då dök det upp 4 småungar bakom bussen och vara gick över ytan att se dig för eller springa när de såg mig. Där kommer jag i märmare 130 km/t. Hjärnan gick på autopilot och jag siktade så att backspegeln nästan skulle nudda bussens bakre hörn. Tack vare det och att det var 4 ungar och inte 5 gjorde att en olycka kunde förhindras. Jag släppte bara gasen. Vågade inte bromsa på de delvis hala vägen. Då hade jag garanterat kört på några ungar.

Det gav mig en tankeställare och jag körde resterande 1,5 timme skakandes i hela kroppen och inte en km över hastigheten. 

Sedan blev jag nåt år stoppad vid en rutinkontroll. Men den tog bara mån minut. Där hade jag tur eftersom jag var en notoriskt fortkörare. Dock var jag hela tiden skärpt som tusan. 

Men det var egentligen inte bara det jag ville skriva om utan vilka böter man kan få i trafiken och som jag haft turen att slippa genom åren.

Är registreringsskylten svåravläst kostar det 1500 kronor. Detsamma om lyktorna är fulla av snö. Där kan du dessutom bli av med körkortet.

Ligger du närmare framförvarande bil än rn sekund blir det flera 1000 kr i böter.Har du farligt lyckrt dnö på taket blir det böter och händer något med snön så att du eller t ex bakomvarande bil krockar blir det rejäla böter. Böterna avgörs av hur mycket du tjänar (dagsböter).

Att ha bilen igång i en dieselbilar eller bensinare ger mycket höga böter i vissa län och kommuner.

Har du skada på ett däck bötfälls med 3000 kronor och för litet mönsterdjup 1200 kronor. Skiljer det mer än 25% mellan dubben på det däck dom har flest dubb och minst dubb kostar det 1000 kronor.

För mycket snö eller imma på mågon ruta kan kosta dig från lågon 1000-lapp till 10.000-tals kronor. Många av böterna ger dagsböter, d v s är beroende på din förtjänst. Så se upp i trafiken och kör med förstånd.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards